Egészségre nevelő foglalkozások gyermekeknek
Egészségére tudatosan figyelő és ügyelő társadalomért, a felnövekvő generáció számára interaktív foglalkozásokat tartok holisztikus szemlélettel.
Általános iskolások, illetve középiskolások számára egyaránt. Legtöbbször egészségnap, osztályfőnöki óra, biológia óra vagy akár pályaorientációs nap keretében hívnak foglalkozásaimmal.
Dr. Illés Nóra vagyok, 2005-ben végeztem a Szegedi Tudományegyetem Gyógyszerésztudományi Karán. Mindig is vonzott a tanári pálya, így a patikai munkám során is örömmel, „tanítói hozzáállással” adtam át a gyógyszerek mellé a gyógyulást támogató információkat és minden reggel úgy nyitottam a patikát, hogy vajon, ma kinek az életéhez járulhatok hozzá emelő hatással tudásommal, tapasztalatommal, tiszta szándékommal, emberi hozzáállásommal.
Az, hogy miként cseperedhet fel a gyermekünk egészségben és hogyan lehetséges, hogy felnőttként is meg tudja őrizni testi-lelki-szellemi egészségét, 2009-ben, Lányom születésekor kezdett el foglalkoztatni. Elindultam számos képzésre az Ő, később Kisfiam hatására. A hagyományos orvoslás területén is folyamatosan képeztem és képzem magam. Számos továbbképzésen részt vettem, ahol például az oltásokról, gyermek gyógyszerekről, gyermekkori betegségek kezeléséről, az eletroszmog gyermekekre gyakorolt hatásáról, bélflóra egészségéről, flavonoidok szervezetükre gyakorolt hatásáról, gyermekétkezési szokásokról tanultam, bővítettem ismereteim. Illetve az alternatív gyógymódok közül is számos módszert megismertem, végzettséget szereztem és először magunkon kipróbáltam, majd az élet úgy hozta, hogy más szülőtársaknak is segítségére tudtam lenni, például a Bach-virág terápiával.’
2016-ban kezdtem el Baba-Mama Klubokban havi rendszerességgel foglalkozásokat tartani. (ezen alkalmakra a mai napig kapok felkéréseket) Ugyanebben az évben indult el a felnőttek részére is az Egészség Klub, a ‘színes délutánok’. 2018-ban vettem részt az Anyatejes Világnapon először mint kiállító, 2022-ben már előadást tartottam Anyaidő-Családidő témában.
2018-ban volt az első pályaorientációs foglalkozásom. (amiről lentebb bővebben írok és ami a mai napig kérhető az oldal alján lévő űrlapon, nagyon-nagy örömmel megyek ezekre az alkalmakra)
2019-ben hívtam életre a Mindennapi finomságaink interaktív foglalkozást, amelyet szintén a mai napig tartok és írok róla még bővebben.
2020-ban, a pandémia elindulásakor, létrehoztam az Online Patikus csoportot a közösségi médiában, ahol napi szinten tettem fel támogató információkat, válaszoltam a felmerülő kérdésekre közel 700 főnek 3 éven keresztül. 2023-ban zártam le ezt a fajta karitatív tevékenységem.
2021-ben egy megérzés hatására, nagyon gyorsan és könnyedén (2 hét alatt) elkészült az Egészséges gondolatok Édesanyáknak, 4 hetes, online, ingyenes program. Társakat, segítőket is találtam magam mellé, 3 segítő szakember, Édesanya személyében. A 4 hét során testi-lelki-szellemi erőt kívántunk adni segítőimmel írásos, videós formában. Az egy hónapos, intenzív támogatásban több mint 250 Édesanya vett részt.
Amikor az Édesanyákhoz megyek, Számukra mutatok új ismereteket, lehetőségeket, akkor azt gondolom a család minden tagjának egészségéért teszek. Az Anya képes meggyógyítani és egészségben tartani önmagát és a családját is.
Pályaorientációs nap
Pályaorientációs nap, Gyógyszerész szakma, gyógyítás, egészség, gyógyító "szerek"
A foglalkozás lehet 45 perces (itt nincs idő a gyógyszerkészítés gyakorlatra) vagy 2×45 perces. Az alábbiak szerint haladunk, ha teljes programra van lehetőség:
- Első 45 perc: A gyógyszerész szakma jelene és jövője, a gyógyítás-gyógyulás mibenléte előadás, beszélgetés, vetítéssel. Amennyiben van második rész, ‘Doktorrá avatása’ a gyerekeknek, előre megírt névtábla átadás, mielőtt a gyógyszer készítésébe belekezdünk.
- Szünetben: Terem berendezése 4-5 fős csoportokhoz. Kézmosás. (erre különösen figyelnek az ifjú doktorok)
- Második 45-50 perc: Gyógyszerkészítés, kiszerelés, szignálás. (minden alapanyagot, eszközt én viszek magammal) Korosztálytól függően kenőcs, orrcsepp készítése, tea készítés és kóstolás és ha még belefér az időbe: ismerkedés a természet patikájával, őszi immunerősítők.
Amennyiben igény van rá, a csoportmunkához adott munkafüzetet emailben elküldöm a Tanítónak, aki a szülőknek is el tudja küldeni. (az őszi immunerősítők részt kimodottan szeretik otthon is átolvasni a szülők)
Fontosnak tartom a humort használni, mint eszközt a foglalkozásokon. Ez az egyik gyerekek által igen kedvelt dia az előadáson.
Hogyan záródott a legutóbbi pályaorientációs foglalkozás?
Mindennapi finomságaink
Mindennapi finomságaink interaktív foglalkozás
A foglalkozás időtartama 45-50 perc, létszámtól függően. Maximum 30-35 fős csoportnak tudom megtartani.
A célom ezzel a foglalkozással, hogy a gyerekek a saját mindennapjaikban is felfedezzék, mennyiszer dönthetnek egészségük mellet, akár már alsós diák korban. Kezdve azzal, hogy megtanulja, mit figyeljen a boltban a termékleírásoknál, mit érdemes választani. Rálásson mekkora jelentősége van annak, hogy tiszta vízzel vagy üdítő italokból fedezi a napi folyadékszükségletét.
A gyermekek egészségi állapotával kapcsolatosan egyre inkább van tennivaló szülőknek, egészségügyi szakembereknek, pedagógusoknak. A túlsúly már egészen kicsi kortól megjelenő probléma.
A gyerekek pedig sok mindent megértenek, képesek másképp nézni és tenni ők is, ha megtanítjuk őket arra, mire figyeljenek a napjaikban most és későbbi felnőtt éveikben.
Mi történik pontosan ebben a 45-50 percben?
Számoljuk kedvenc finomságaik cukortartalmát, kockacukorral kirakjuk a mennyiségeket. Ámulunk és bámulunk a kialakult cukor tornyokon…. Átváltjuk bizonyos kedvenc ételek, italok kalória tartalmát fekvőtámaszra, nevetésre, futásra, bicizésre, majd emlékeztető kavicsot is kapnak a feladathoz. Beszélünk a túlsúly okairól, következményeiről, az ő igényeikről.(kalória, cukor, mozgás tekintetében) Megtanulják, hogy hogyan nézzék meg az ételek csomagolását, mit figyeljenek nagyon, mik is azok a segédanyagok. Ismerkedünk az általuk is gyakorta fogyasztott zöldségek, gyümölcsök jótékony hatásaival. Megnézzük mennyi víz elfogyasztása szükséges számukra. (Miért víz és nem más folyadék.) Azt mondhatom, nagyon lelkesek a gyerekek, élvezik a foglalkozást, minden résztvevő gyermeknek lesz feladata, illetve mindenki haza visz valamilyen kézzel fogható emlékeztetőt is, a sok új ismereten túl.
Visszajelzések, média megjelenés
„Az idei őszi pályaorientációs napra hívtam el Nórit a 4.b osztályba. Azt kértem tőle, hogy a
gyógyszerész szakmáról beszéljen a gyerekeknek. Ismertem őt, ezért tudtam, hogy jó
választás, hisz számomra ő nemcsak egy hiteles ember, de azt is tudtam róla, hogy a gyerekek
nyelvén is jól tud beszélni. Egyből igent mondott és beszélgetésünk után pár nappal hívott,
hogy kreatívan ki is találta, hogy mi legyen a rendhagyó óra anyaga.
Rögtön az elején lebilincselő előadással kezdett a szakma jelenéről és jövőjéről, valamint a
gyógyítás fontosságáról. Nagyon érdekesen adta elő, és prezentációval segítette a gyerekek
megértését. Az volt a jó, hogy nemcsak egy előadást tartott, hanem a gyerekeket is
meghallgatta, beszélgetett velük. A második órában orrcseppet készítettek, amit otthon
szakszerűen kimért, minden eszközt előkészítve hozott. A gyerekeknek együtt kitöltötték a
flakon címkéjét, ráírták az orrcsepp nevét, készítési és lejárati időt. A névre szóló
gyógyszerész névtáblákkal a nevük előtti Dr.titulussal nagy sikert aratott a tanulók körében. A
végén pedig még az őszi immunerősítőkről és a természet patikájáról is mesélt röviden.
Készített egy rövid „munkafüzetet” az őszi immunerősítésről, amit elküldtünk a szülőknek,
segítve őket abban, hogy gyermekeik egészségesen és erősen éljék át az őszi időszakot.
Mindannyian nagyon pozitívan emlékszünk vissza erre az együtt töltött két órára, amit azzal
zárt Nóri, hogy egy mosoly matricát adott mindenkinek.”
Pesling Melinda tanítónő
Érdekel a foglalkozás, előadás: